söndag 25 mars 2012

6-åringars IT-vanor

Jag lyssnade med mina 6-åringar i skolan om deras
IT-vanor. Det visade sig att det mest populära var att spela spel, vilket inte var helt oväntat.
Att titta på kort var också något alla ägnade sig åt.
De flesta tittade också på film el Youtube.
Men även att lyssna på musik och ringa via Skype var vanligt.
Några skickade mail, och ett fåtal läste böcker.

Jag frågade om de kunde förklara varför det var så kul att spela spel på datorn.
Någon sa att man fick pris, det var spännande att se vad man fick.
Självklart är det ju spänningen som lockar både stora och små.

Under den korta tid vi använt oss av klassbloggen har eleverna gjort så många reflektioner kring texten vi skriver.
Dom kan följa textflödet via projektorn och se uppbyggnaden. Det har blivit många spontana frågor som ex. kring styckesuppdelningens innebörd.
Utöver detta har bloggen uppfyllt min förhoppning om att synliggöra lärandet för eleverna.
Det blir alltid en spontan diskussion kring det vi publicerar vilket i sin tur ger eleverna en a-ha upplevelse kring varför vi gör just så.
Vilket fantastiskt bra verktyg!


Här kommer för övrigt ett utkast av en logga till bloggen.
Kändes helt naturligt att det skulle vara en tumme.

3 kommentarer:

  1. Jag gillar er tumme, den är så söt!

    SvaraRadera
  2. Verkligen fin logga! Kul att läsa om lärandet för era 6-åringar!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Tror som du beskriver att eleverna har stora möjligheter att få syn på sitt lärande på detta sätt! Snyggt!

    SvaraRadera