torsdag 10 maj 2012

Skrivglädje i förskoleklassen!



Just nu är vi mitt i våra tummensagor med eleverna
och man kommer hela tiden på saker att utveckla.

Det som har varit mest spännande hittills är elevernas
upptäckande av textens betydelse och uppbyggnad.
Reflektionerna är många och glädjen stor!
Samspelet som uppstår mellan dem när de hjälps åt att skriva på datorn är häftig att se måste jag säga!
De lär av varandra när de samarbetar vilket bidrar till ökad självkänsla i gruppen.

Snart är det dags att köra igång filmskapandet, lägga in allas bilder i Photostory och låta dom få läsa in sina texter.
Sen blir det filmvisning på vår Kulturkväll för alla föräldrar- Kul!

Vår klassblogg Nollfemmor rullar på och eleverna fotar och publicerar tillsammans med mig.
Många häftiga bilder blir det och med helt andra perspektiv än mitt eget....
Det har blivit en del av elevernas vardag, vilket ju var tanken.
Jag får allt mer ofta höra: "Det måste vi lägga ut på bloggen Cissi".
De är så ivriga och vill visa allt de lär sig.
Jag försöker tillgodose deras önskemål så gott jag kan, önskar att tiden för vårt bloggande var större.
Häromdagen fick de dock visa upp sina kunskaper när vi hade fadderverksamhet med åk 3.
3.orna fick en lektion i att göra Vokisar av 29 stolta 6-åringar.
Det var en häftig lektion!







1 kommentar:

  1. Hej!
    Kul att f-klass får visa sina förmågor för 3:or. Det brukar alltid vara tvärtom. Förstår att de växte en bra bit.
    På "Framtidens lärande" i Nacka skickade Håbo skoldatatek fram sina dyslexi "ambassadörer" som berättade hur de stärkts i sin roll som utbildare av alternativa verktyg på skolan. Sånt ger en kick! Ses på onsdag

    SvaraRadera